سال ۹۵ هم با تمام خوشی‌ها و ناخوشی‌هایش رو به اتمام است و همه در تکاپوییم تا سال جدید را در بهترین حالت خودمان آغاز کنیم. یکی از کارهایی که در روزهای پایانی سال انجام می‌دهیم، خانه‌تکانی است تا ناپاکیزگی‌ها را دور بریزیم و تازگی و طراوت را به خودمان هدیه کنیم. در سنت خانه‌تکانی که به ظاهر فقط تمیز کردن محیط منزل است، نکات ظریفی وجود دارد که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانیم خودمان و اطرافیانمان را شادتر سازیم و با روی گشاده به استقبال سال نو برویم. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم ۴ نکته برای خانه‌تکانی را مطالعه کنید.

۱- هوای همدیگر را داشته باشیم
با آمدن بهار طراوت همه وجودمان را می‌گیرد و مزۀ زندگی شیرین‌تر می‌شود. همگام با جوشش سبزه‌ها و شکوفه‌زدن درختان، روح‌مان لطیف‌تر و مهربان‌تر می‌شود. خانه تکانی یکی از علائم این شادابی روح ماست. همه کهنگی باید جارو شود تا تازگی و سرزندگی، خود را نشان دهد. اما این کار وقتی کامل می‌گردد که ما همراه با خانه تکانی، دل خود را هم بتکانیم تا همه بدی‌ها و زشتی‌ها پاک شود. در ضمن خانه تکانی می‌توانیم به فکر نیازمندان هم باشیم؛ مثلاً می‌توانیم لباس‌های اضافه خود را به افراد محتاج بدهیم تا بهار را با شاد کردن دل آنان، برای خانوادۀ خویش مبارک‌تر سازیم.

 

۲- درست مصرف کنیم
خانه‌تکانی یکی از میراث‌ مبارک نیاکان ماست. پیام بهار قدرشناسی از نعمت‌ها و پاسداشت طبیعت و زندگانی است. آب برای ما ایرانیان پدیده‌ای مقدس و نشانی از زندگی جاودان است. بنابراین بسیار پسندیده خواهد بود در این هنگام، در مصرف آب و سایر انرژی‌ها صرفه جویی کنیم و اوقات بهار را با هدر دادن انرژی و مایۀ حیات، تلخ نکنیم. به‌ویژه در زمانه‌ای که به خاطر تغییرات جوّی، کشور ما در معرض خشکسالی و کم آبی قرار گرفته است. بیاید امسال به نحوی خانه تکانی کنیم که از کارهای غیرضروری که فقط باعث هدر رفت انرژی و آب می‌شود، اجتناب کنیم.

 

۳- همسایه خوبی باشیم.
امروزه که بیشتر ما در آپارتمان زندگی می‌کنیم، ضروری است که در هنگام اجرای سنت خانه تکانی به فکر آسایش همسایگان خود باشیم. محبت کردن به دیگران، و نیازردن دیگران از پیام‌های اساسی نوروز و بیدار شدن طبیعت از خواب زمستان است. در این ایام باید بکوشیم که پیام‌های بنیادین سنت نوروز را پاس بداریم و زمینه را برای بهاری کردن روح‌مان آماده سازیم؛ و با خیالی آسوده و بی‌هیچ کدورتی پذیرای بهار باشیم. اندکی مراعات همسایه‌ها، که که ممکن است بیماری در خانه داشته باشند، در هنگام خانه تکانی می‌تواند زمینه بروز کدورت‌ها را رفع کند و قلب ما را برای شکوفه زدن آماده سازد.

 

۴- بهار را از خودمان شروع کنیم

خانه تکانی فقط پاکیزه کردن منزل نیست بلکه پیام اساسی آن بسیار فراتر از این است؛ پیامی که سده‌ها پشت به پشت از خلال تونل زمان گذشته و به ما رسیده است. بهار باید از وجود خود ما و از منزل ما شروع شود. همچنان که با نیکوکاری می‌توان قلب‌مان را غبار زدایی کنیم منزل خویش را نیز می‌توانیم با آوردن گلدانی سبز یا گلی نوشکوفته، بهاری سازیم. بهار وقتی مهمان قلب و کاشانۀ ما می‌شود که از قبل قدمش را گرامی داشته‌ایم. بهار وجودتان مبارک باد.

 

آیا شما هم نکات دیگری در نظر دارید؟ پیشنهاد خود را با ما در میان بگذارید.

در حال حاضر نظری وجود ندارد.