استارتاپ دانرو با قاصدک مهربانه مسئولیت اجتماعی خود را ادا می‌کند

چندی پیش خدمات نوین مسئولیت اجتماعی سازمانی مهربانه با نام قاصدک معرفی شد. در سرویس قاصدک، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند برای ادای مسئولیت اجتماعی خود، کوپن‌های دیجیتال قاصدک را از مهربانه خریداری کنند و در اختیار کاربران خود قرار دهند تا کاربران بتوانند بدون پرداخت هزینه و تنها با وارد کردن کد دیجیتالی آن، از پروژه‌های نیکوکاری و مسئولیت‌ اجتماعی حمایت کنند.

دانرو که در حوزه خدمات مکان محور فعالیت می‌کند، اولین استارتاپی است که از خدمات قاصدک مهربانه استفاده کرده است. اپلیکیشن دانرو به عنوان یکی از اولین سرویس‌های مکان‌محور ایرانی به شما این امکان را می‌دهد تا مکان‌های مورد نیاز خود مانند کافه‌ها، فروشگاه‌ها، پارک‌ها و … را به راحتی پیدا کنید. کاربران دانرو با فعالیت‌هایی مانند اضافه کردن مکان‌های جدید، اعلام حضور در یک مکان یا نظر دادن در مورد مکان‌ها، امتیاز به دست می‌آورند و می‌توانند با این امتیاز، محصولاتی را که در بازارچه دانرو عرضه می‌شود، خریداری کنند. تیم دانرو مشارکت سازنده کاربران را در بهبود کیفیت زندگی جامعه بسیار موثر می‌دانند.

در ادامه مطلب، مصاحبه مهربانه با مدیر عامل دانرو، پارسا جانباز را درباره ادای مسئولیت اجتماعی این استارتاپ می‌خوانید. با مهربانه همراه باشید.

چرا تصمیم گرفتید مسئولیت اجتماعی شرکتی ادا کنید؟

تیم دانرو از افرادی تشکیل شده که به این مهم اعتقاد دارند و باور دارند تمامی افراد باید در جهت بهبود مشارکت‌های اجتماعی از هر نوع تلاش کنند. دانرو خود با این مسئله روبرو لست و زیرساخت های ما کمی در حوزهمشارکت های اجتماعی کاستی هایی دارد. مثلا در حوزه اپلیکیشن خودمان، نرخ امتیاز دادن به مکان‌ها، پیشنهاد دادن، نظر گذاشتن و … پایین است.

 

یعنی تعامل کاربران پایین است؟

همانطور که متأسفانه می‌بینیم، در شبکه‌های اجتماعی رایج در کشورمان، تعامل از مدل مسخره کردن و فحش دادن بالا است ولی مشکل اینجا است که کاربران به تأثیرگذاری نظراتشان باور ندارند. مثلا نمی‌دانند نظر آن‌ها در اپلیکیشن دانرو می‌تواند از رفتن به یک هتل بد جلوگیری کند، یا به یک شهروند کمک کند. ما در ایران کمتر سعی داریم چیزی را مستند کنیم؛ چیزی را ثبت نمی‌کنیم؛ مشکل فرهنگی داریم. کسب و کارهای بسیاری در دنیا بر این اساس بنا شده‌اند که ما آن پایه را نداریم. چون هسته کسب و کار ما این مشارکت است، تصمیم گرفتیم یک سری مشوق برای افرادی که مشارکت کنند، در نظر بگیریم. مثلا کاربران بتوانند با انجام یک سری فعالیت، بلیط سینما بگیرند.

اما یک سری افراد به خاطر جایزه‌ فعالیت نمی‌کردند. بنابراین ما جامعه‌ای را انتخاب کردیم که به خاطر جایزه مشارکت نمی‌کنند، بلکه مشارکت اجتماعی به طور کلی آن‌ها را خوشحال می‌کند. کاربران مهربانه چنین کاربرانی هستند و ذهنیت و علاقه‌ آن‌ها برای کمک کردن شکل گرفته است. این نوع کاربران کمک می‌کنند فرهنگ مشارکت اجتماعی مورد نظر ما مثل کامنت گذاشتن، امتیاز دادن و … راحت‌تر شکل بگیرد.

 

آیا کاربرانی که به نحوی با مهربانه در ارتباط بودند، تأثیری در فرهنگ‌سازی مشارکت اجتماعی در دانرو داشته‌اند؟

جامعه کسب و کار ما و مهربانه، نسبتا کوچک است و مخاطبانشان در حدی نیست که بتوانند سریع کسب و کاری را تکان دهند. اما این کار پایه‌گذار یک فرهنگ است. متأسفانه خرید اعتبار مهربانه نسبت به خریدن سفر درون‌شهری یا تخفیف از یک فروشگاه آنلاین کمتر است که دلیلش تعداد کمتر آدم‌هایی است که به دنبال کمک کردن هستند. طبیعی هم هست؛ همیشه در همه جای دنیا، جامعه چنین افرادی کوچک‌تر است. ولی همه این‌ها در راستای همان فرهنگ‌سازی است که صحبتش را کردیم. فکر این که این جامعه کوچک در کوتاه مدت تأثیرگذار باشد اشتباه است اما فکر می‌کنم در بلند مدت می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند.

 

کد اعتباری دیجیتال قاصدک مهربانه یکی از راه‌های ادای مسئولیت اجتماعی است. به نظر شما چه راهکارهای دیگری برای ادای مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها وجود دارد؟

این به طرز فکر شرکت‌ها برمی‌گردد. واقعیتش این است که خیلی از شرکت‌ها حتی به این مسأله فکر نمی‌کنند، چون تغییر برای آن‌ها زمان‌بر است. مسئولیت اجتماعی یا باید در بستر فکری‌شان وجود داشته باشد، یا اگر بخواهند آن را ایجاد کنند، باید کل سازمان خود را تغییر دهند. بنابراین سازمان‌ها باید این فکر را در خود به وجود بیاورند یا آن را به شکل دیگری ابراز دهند. مثلا یک مهندس، نیاز دارد که بعد هنری خودش را به شکل نقاشی، موسیقی و … بروز دهد. شرکت‌ها هم همینطور هستند؛ نیاز دارند که بعد مسئولیت اجتماعی خودشان را بروز دهند. باید ببیند می‌خواهند این کار را بکنند، یا نه. در اپلیکیشن دانرو ما مسئولیت اجتماعی خود را بروز داده‌ایم تا بعدا بتوانیم به آن افتخار کنیم. آورده‌ای برایمان ندارد ولی دلی است و البته میتوانند بستری برای خوشحالی کاربرانی باشد که در این مسیر همراه ما هستند و می‌خواهند فعالیت‌های دانرویی خودشان را با کمک در یکی از پروژه های مهربانه به بهترین حالت مصرف کنند.

 

آیا مسئولیت اجتماعی دانرو فقط در اپلیکیشن آن ابراز شده است؟

ما بین خودمان هم در شرکت کارهایی می‌کنیم. مثلا برای کودکان بی‌سرپرست پول جمع می‌کنیم و این کمک‌ها از طرف شرکت دانرو نیست، بلکه افراد تیم دانرو به طور مستقل هم در فعالیت‌های اجتماعی مشارکت می‌کنند.

 

کاربران دانرو چطور می‌توانند از قاصدک مهربانه برای حمایت از پروژه‌های مسئولیت اجتماعی استفاده کنند؟

کد اعبتاری قاصدک مهربانه در بخش بازارچه دانرو است. کاربران می‌توانند با انجام دادن فعالیت‌هایی مثل کامنت گذاشتن، چک این کردن، عکس آپلود کردن و … امتیاز کسب کنند و قاصدک مهربانه را خریداری نمایند. سپس می‌توانند با وارد کردن این کد در بخش پرداخت هر پروژه در سایت مهربانه، از اعتبار آن برای حمایت از پروژه دلخواه خود استفاده کنند.

 

کاربران چه قدر قاصدک مهربانه را در بازارچه دانرو خریده‌اند؟

تا مهرماه ۹۶، کاربران دانرو در کل حدود ۲۰۰ کد دیجیتالی قاصدک به ارزش کل حدود یک میلیون و دویست هزار تومان از بازارچه خریده‌اند و به پروژه‌های مهربانه کمک کرده‌اند.

 

فعالیت‌های مرتبط با مسئولیت اجتماعی که با مهربانه و سایر شرکت‌ها انجام داده‌اید، چه تأثیری در جایگاه خود دانرو داشته است؟

این مسأله به برندینگ و آگاهی‌بخشی مربوط است و در بلند مدت جواب می‌دهد. من می‌توانم دو سال دیگر به شما بگویم که در فعالیت‌های اجتماعی مفید بوده‌ام یا خیر، چون ذات این کار اعتمادسازی است و نمی‌شود به چشم یک کمپین موقت به آن نگاه کرد.

اما به واسطه اعتمادی که از این طریق کسب می‌کنیم، می‌توانیم کسب و کار را توسعه دهیم و با شرکت‌های دیگر همکاری کنیم که در آن موفق هم بوده‌ایم. همین الان هم در بازارچه دانرو شرکت‌های مختلفی و معتبری حضور دارند.

 

سخن پایانی؟

فکر می‌کنم آدم‌ها باید به هم کمک کنند. همه ما باید در طول روز برای این کار وقت بگذاریم و آن را در زندگیمان جا بیندازیم. ممکن است که نتیجه کار را در همان لحظه نبینیم اما مهم حس خوب آن است. به بچه‌های نسل جدید بیشتر امیدوارم چون این فضا را بهتر درک می‌کنند. فقط باید مراقب باشیم که این مسیر را درست برویم. فعالیت‌های اجتماعی برای خودنمایی نباشد.

 

می‌توانید اپلیکیشن دانرو را از سایت دانرو، کافه بازار  (برای اندروید) یا سیب استور (برای iOS) دریافت کنید و با مشارکت در آن، به بهتر شدن شهر خود کمک نمایید.

 

  • نادر

    به امید روزهایی که کمک کردن را صرفا محدود به خانواده و دوستانمان ندانیم و تمام افراد جامعه را بدون هیچگونه قضاوتی سزاوار خوب زندگی کردن دانسته و سهم کوچکی برای محقق شدن آن داشته باشیم.