می خواهم انتخاب کنم

بازار فرش سرای ابریشم، با هدف الگوسازی از بانوانی که با انتخاب‌های خود اثر مهمی بر زندگی خود و جامعه داشته‌اند، یک کمپین مسئولیت اجتماعی را در سطح شهر تهران با عنوان «می خواهم انتخاب کنم» راه‌اندازی کرده است.

به گزارش روابط عمومی مجموعه سرای ابریشم، در فاز اول این کمپین که از ابتدای دی ماه در تهران و بر بیلبوردهای مختلف نقش بسته است، شهر شاهد نقش بستن صورت زنانی است که اگرچه ممکن است برای عموم جامعه چندان آشنا نباشند، اما انتخاب‌های مهم آنها در زندگی‌شان توانسته اثر مهمی بر جامعه داشته که می‌تواند الهام‌بخش سایر زنان باشد.

معصومه عطایی

هنوز نام یا داستان زنانی که برای حضور در این کمپین انتخاب شده‌اند اعلام نشده ولی به گفته مدیرعامل بازار فرش سرای ابریشم، در فازهای بعدی این کمپین علاوه بر معرفی این بانوان، داستان انتخاب‌های بسیار اثرگذار و جذاب این بانوان به صورت گسترده اطلاع‌رسانی می‌شود.

دکتر محمدمهدی روحانی، مدیرعامل بازار سرای ابریشم در زمینه دلایل راه‌اندازی این کمپین گفت: «مخاطب و مشتری اصلی سرای ابریشم بانوان هستند ولی به جای اجرای کمپین‌ها و تبلیغات کلیشه‌ای و رایج تصمیم گرفتیم تا با یک کمپین مسئولیت اجتماعی بتوانیم اثری بر جامعه داشته و نقش زنان و انتخاب‌های اثرگذار آنان را بر سرنوشت خود و جامعه برجسته کنیم.».

اکرم جعفری

این کمپین در فاز تیزینگ خود، تاکنون باعث بحث‌های مختلفی در سطح جامعه شده است و برخی با کنجکاوی منتظر فازهای بعدی این کمپین هستند و برخی با پیشداوری در مورد اهداف و نتایج این کمپین، با آن مخالفت کرده‌اند.

روحانی در زمینه این موارد می‌گوید: «از ابتدا هم هدف ما این بوده که این کمپین بتواند علاوه بر تحریک کنجکاوی مخاطبان، یک بحث و گفتگو را در زمینه نقش زنان در جامعه ایجاد کند. اینکه این زنان کیستند و چرا بر بیلبوردهای شهر نقش بسته‌اند چیزی است که در فازهای بعدی کمپین به آن پرداخته خواهد شد ولی صحبت در مورد اهمیت انتخاب‌های زنان و نقش آنان در جامعه، چیزی بوده که هم اکنون هم توانسته‌ایم در مورد آن جریانی ایجاد کنیم. ما به عمد برای این کمپین سراغ افراد مطرح یا سلبریتی‌ها نرفته‌ایم و کسانی را انتخاب کرده‌ایم که داستانی بزرگ اما ناگفته دارند. ولی از طرفی شاهدیم که برخی در مورد ظاهر یا صورت این بانوان اظهار نظر کرده‌اند که خود این اظهارات، نشان از کلیشه‌های رایج قضاوت در مورد بانوان و حضور آنان در جامعه است.»

وی در زمینه شعار می خواهم انتخاب ‌کنم، و #انتخاب_تو_چیست که در کنار تصویر این زنان بر بیلبوردها آمده است افزود: «انتخاب‌ها سازنده سرنوشت انسان‌هاست. اگر انسان‌ها و مخصوصا بانوان را برای انتخاب و انتخاب‌های اثرگذار توانمند کنیم، این انتخاب‌ها به کل جامعه و به خصوص زنان قدرت می‌دهد. کسی که هدفی را انتخاب می‌کند، برای رسیدن به آن حرکت می‌کند و در این مسیر خود و جامعه را قویتر و پویاتر می‌سازد. در ۳۰ سال گذشته خانم‌ها در عرصه اجتماعی حرکت‌های بزرگی ایجاد کرده‌اند و حضورشان در جامعه در کنار سایر نقش‌هایشان همچون مادر و همسر، بسیار اثر بزرگی داشته است. این کمپین در مورد انتخاب‌های بزرگی است که تک تک خانم‌ها با آنها می‌توانند سرنوشت خود و اطرافیان و در نهایت جامعه خود را متحول کنند.»

سرای ابریشم

وی خانم‌های انتخاب شده در این فاز از کمپین را الگوهایی ناشناخته ولی با داستان‌های شنیدنی از انتخاب‌هایشان دانست و گفت: «جامعه‌ی ما این روزها پر از اتفاقات و اخبار تلخ است و روحیه اجتماعی به شدت پایین است. اما در این بین زنان ناشناسی بر سطح شهر نقش می‌بندند که می‌توانند نمود هر یک از ما یا زنان اطراف ما باشند. زنی که با چالش‌های بعد از اسیدپاشی روبه رو بوده ولی یک انتخاب شگفت‌انگیز در مورد نگرش نسبت به آینده‌اش داشته، زنی که با وجود مشکلات بسیار، با اوج مهربانی و سخاوت برای ده‌ها نفر دیگر کار ایجاد کرده، یا زن دیگری که برای حل معضلات اجتماعی اطراف خود، آستین بالا زده و کاری مهم انجام داده، اینها داستان‌هایی پر از الهام و امید برای جامعه امروز و به خصوص زن ایرانی است که به زودی در مورد آنها بیشتر خواهیم گفت.»

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر در مورد این کمپین می‌توانند به سایت سرای ابریشم و صفحه اینستاگرام آن به آدرسhttps://www.instagram.com/sarayeabrisham مراجعه کنند.

 

منبع: روزیاتو