ساعت ۹:۴۸ دقیقه شب ۲۱ آبان ۱۳۹۶، زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ ریشتر، کرمانشاه و مناطق مرزی ایران و عراق را لرزاند. این زلزله که مرگبارترین زلزله سال در جهان عنوان گرفت، در کل بیش از ۹۳۰۰ مجروح و ۶۳۰ کشته داشت که بیش از ۵۷۰ نفر از کشته‌ شده‌ها از استان کرمانشاه بوده‌اند. زلزله کرمانشاه بیش از ۷۰ هزار نفر بی‌خانمان به جا گذاشت و ۹۱ کودک بی‌سرپرست شدند. خسارات این زلزله حدود ۵ میلیارد یورو برآورد شده است. در این زلزله ۱۲ هزار خانه به طور کامل تخریب شدند، ۱۵ هزار خانه آسیب دیدند و به ۵۰۰ روستا خسارت وارد شد.

دولت، هلال احمر و مردم، هر کدام سعی کردند سهمی در امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه داشته باشند و در کنار این فعالیت‌ها، توزیع کانکس به عنوان یک راهکار مطرح شد. اما کانکس به عنوان یک راهکار موقت مناسب است و با توجه به پیشرفت کند بازسازی خانه‌ها در مناطق زلزله‌زده، نمی‌تواند راهکار مطمئنی باشد. کانکس به خاطر مشکل تهویه، ایجاد حاشیه‌نشینی و هزینه‌بر بودن، به صرفه نیست.

مهربانه کمک‌های قابل توجهی برای امدادرسانی به زلزله زدگان کرمانشاه جمع‌آوری کرد که در فاز اول، بخشی از آن مبلغ را به تهیه پتو بسته‌های غذایی و بسته‌های بهداشتی اختصاص داد. در فاز دوم تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی کمپین #۲۰ستون، در حد توان خودمان یک راهکار اساسی ارائه دهیم. در ادامه مطلب با مهربانه همراه باشید.

در این کمپین که اسنپ و کاربران مسئولیت‌پذیر آن، گروه طراحی پیکسل و بنیاد نیکوکاری مهر برای ادای مسئولیت اجتماعیشان ما را همراهی کردند، موفق شدیم بیش از ۲۷۰ میلیون تومان کمک نقدی جمع‌آوری کنیم. ما سازه مقاوم در برابر زلزله را به عنوان یک راهکار اساسی برای امدادرسانی انتخاب کردیم و این مبلغ صرف تهیه بیست سازه مقاوم در برابر زلزله برای بیست خانواده دارای معلولیت در روستاهای کرمانشاه شد.

سازه مقاوم در برابر زلزله مزایای زیادی نسبت به کانکس دارد، از جمله این که تولید و نصب آن آسان و سریع است و قیمت آن تفاوت چشمگیری با سازه‌های عادی ندارد. در نهایت هم به یک ساختمان مستحکم تبدیل می‌شود که در برابر زلزله و سایر بلایای طبیعی مقاوم است. این سازه‌ها را گروه صنعتی باریستا ساخته کرده است.

اکنون پس از ماه‌ها تلاش، این سازه‌ها در محل نصب شده‌اند و بیست خانواده‌ای که سازه‌ها را دریافت کرده‌اند، به زودی صاحب خانه‌هایی مستحکم می‌شوند. به کاربران مهربانه برای احساس مسئولیتی که دارند، افتخار می‌کنیم و از اسنپ، گروه طراحی پیکسل و بنیاد نیکوکاری مهر برای همراهی مثال‌زدنیشان کمال تشکر را داریم.

در ادامه می‌توانید گزارش ویدیویی مهربانه از نصب سازه‌های مقاوم در برابر زلزله را تماشا کنید: