روز جهانی مبارزه با مواد مخدر

امروز ۵ تیر ماه روز جهانی مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر است. بر اساس آمارهای غیررسمی در سال ۹۵ حدود ۲/۶ درصد از دانشجویان درگیر مصرف مواد مخدر هستند معضل دردناک اعتیاد از مسائلی است که جوامع همیشه از قدیم درگیر آن بوده‌اند و حتی کشورهای پیشرفته هم نتوانسته‌اند به طور کامل جلویش را بگیرند.امروزه این مشکل ابعاد جدیدی به خودش گرفته که فقط با آگاهی – به خصوص در قشر جوان- می‌شود با آن مقابله کرد. باور غلطی بین حدود ۳۰ درصد از جوانان رواج دارد که: تنها یک بار مصرف مواد مخدر اعتیادآور نیست. آگاهی درباره این تصور خطرناک را باید خانواده‌ها در فرزند خود ایجاد کنند و نباید از صحبت کردن در مورد این مسائل ابایی داشته باشند.
مواد اعتیادآور شکل تازه‌ای پیدا کرده‌اند و متأسفانه دسترسی به آن‌ها راحت‌تر و ارزان‌تر شده که باید با برنامه‌ریزی دقیق به صورت شفاف در مورد آن‌ها صحبت شود تا مردم از خطراتشان آگاه شوند.
یکی از قرص‌هایی که بین جوانان رایج شده، ریتالین است که به خصوص دانشجوها در ایام امتحانات برای افزایش تمزکز آن را مصرف می‌کنند. این قرص در کوتاه مدت اثر مثبتی روی عملکرد تحصیلی افراد می‌گذارد اما اعتیادآور است و عوارضی از جمله کاهش وزن، بی‌خوابی، کابوس‌های شبانه، عصبی شدن و استفراغ دارد. قرص‌هایی مثل ترامادول، کدئین و مسکن‌ها و قرص‌های خواب‌آور هم از جمله قرص‌های اعتیادآور هستند و باید با توصیه پزشک مصرف شوند.
یکی دیگر از مواد مخدری که بین جوانان ترویج پیدا کرده، گل است که با نام‌های وید و مارجوانا هم شناخته می‌شود. عموما مصرف‌کنندگان این ماده بر این باورند که این ماده تنها شادی‌آور است و اثرات مخربی ندارد. به همین دلیل جوانان زیادی به راحتی به سراغش می‌روند. اما گل علاوه بر این که اعتیادآور است، زیان‌های فراوانی دارد که به تدریج در فرد اثرات خودش را نشان می‌دهد از جمله توهم، خنده‌های جنون‌آمیز، افسردگی شدید و تمایل به خودکشی.
این‌ها تنها چند نمونه از مواردی است که در جامعه رایج شده. وظیفه همه ما است که با آگاهی بخشی در مورد اعتیاد، از آن پیشگیری کنیم. اعتیاد بیش از هر چیزی، ناشی از مسائل ذهنی است که نیازمند حل و فصل کردن به شیوه صحیح است، نه پناه بردن به مواد مخدر.

در حال حاضر نظری وجود ندارد.