به مناسبت روز جهانی سلامت روان، می‌خواهیم در مورد زورگویی در مدارس صحبت کنیم. مسئولان مدارس و به خصوص پدر و مادر‌ها باید بیشتر به این موضوع توجه کنند چون تاثیر زیادی در سلامت روان و آینده دانش آموز دارد.
زورگویی و قلدری یکی از مشکلات جدی در مدارس است که به نوعی سو استفاده از قدرت است. قلدری می‌تواند جسمی، کلامی و روانی باشد اما زورگویی و قلدری روانی می‌تواند آسیب بیشتری بر فرد قربانی بگذارد، تا مدت‌ها ادامه پیدا کند و دیرتر آشکار شود.

ویژگی‌های فرد زورگو:
از خصوصیات شخص قلدر می‌توان به شهرت و محبوبیت بین سایر دانش‌آموزان، اعتماد به نفس زیاد، نترس و تهاجمی بودن، نداشتن حس شرمندگی و گناه، هنجار‌شکنی و قانون‌گریزی اشاره کرد.

ویژگی‌های فرد قربانی:
در مقابل، فرد قربانی اعتماد به نفس کمتری دارد. تنها و خجالتی است و از نظر جسمی ضعیف‌تر، و در بیان احساسات خودش مشکل دارد.

وظایف پدر و مادر فرد قربانی:
والدین باید دقت زیادی در تغییر حالات روحی فرزند خود داشته باشند. سعی کنند به فرزند خود نزدیک‌تر شوند تا او را از گوشه‌گیری خارج کنند و فرزند بتواند ناراحتی و اضطراب خود را بیان کند. پدر و مادرها باید از قضاوت، سرکوفت، تحقیر و تشویق به تلافی کردن خودداری کنند. والدین همچنین باید با دوستان فرزند خود آشنا شوند تا در صورت نیاز نسبت به قطع ارتباط با او اقدام کنند.

وظایف پدر و مادر فرد زورگو:
در این بین خانواده‌های فرزند زورگو هم باید در مورد رفتارهای اشتباه او تذکر دهند. والدین می‌توانند قوانین تشویقی برای جلوگیری از زورگویی تعیین کنند و در صورت رعایت کردن آن‌ها، به فرزند خود پاداش بدهند. در صورتی که با گذشت زمان این رفتارها ادامه پیدا کرد، باید حتما از روانشناس کمک بگیرند.

وظایف مسئولان مدارس:
مدارس می‌توانند با تشکیل کارگاه‌های مختلف برای دانش‌آموزان و والدین نسبت به وجود چنین مسائلی آگاهی ایجاد کنند و آموزش‌های لازم را بدهند. در ساعات غیردرسی بیشتر به رفتار دانش‌آموزان توجه کنند و سعی کنند بین تمام بچه‌ها اتحاد و دوستی برقرار شود.

در حال حاضر نظری وجود ندارد.