لابد شما هم چالش سطل یخ را شنیده‌اید و فیلم آدم‌های زیادی را دیده‌اید که به این چالش دعوت شده‌اند و سطل آب یخ را روی خودشان خالی کرده‌اند. ولی احتمالن از خود بیماری ALS اطلاع چندانی ندارید. بیماری آمیوتروفیک لاترال اسکلروزیس (ALS) یک بیماری جدی در سلسله اعصاب رابط مغز و عضلات است. این بیماری سلول‌های این عصب‌ها را به تدریج از کار می‌اندازد و در نتیجه اعصاب نمی‌توانند علائم مغزی را به ماهیچه‌ها برسانند. بدین‌ترتیب ماهیچه‌هایی که ایجاد‌کننده حرکت در بدن هستند، به تدریج تحلیل رفته و کم توان‌تر می‌شوند، کارآیی‌شان پیوسته کمتر و کمتر شده و سرانجام به کلی فلج می‌شوند.

پیت فرتز کاپیتان ۲۹ ساله تیم بیسبال دانشگاه بوستون، از سال ۲۰۱۲ مبتلا به بیماری ای.ال.اس شد و نخستین کسی است که چالش سطل آب یخ را برای حمایت از مبتلایان به ALS مطرح کرده و از دوستانش دعوت کرد تا آن‌ها نیز این حرکت را برای حمایت از مبتلایان به این بیماری انجام دهند. طولی نکشید که این دعوت تبدیل به حرکتی جهانی شد تا آنجا که از طریق شبکه‌های اجتماعی به ایران هم رسید.

ALS

متأسفانه در کشور ما این حرکت بدون توجه به اصل قضیه یعنی معرفی بیماری و حمایت به این بیماران در حال انجام است. انجمن حمایت از بیماران ALS ایران، که از سه سال پیش فعالیت‌های خود را شروع کرده و این روزها مراحل ثبت رسمی خود را طی می‌کند، در صدد آن است که از این فرصت استفاده نموده و از داوطلبان حمایت از انجمن دعوت نماید تا گامی در جهت ساماندهی و پشتیبانی از این بیماران بردارد.

بدین منظور پروژه‌ای در مهربانه به آدرس www.mehrabane.ir برای این انجمن ایجاد شده است که از طریق آن، حمایت‌های مالی شما عزیزان به این انجمن امکان‌پذیر و تسهیل می‌شود. لازم به ذکر است که این کمک‌ها صرف پشتیبانی از انجمن شامل تحقیق، شناسایی جمع‌آوری اطلاعات بیماران (خصوصاً در مناطق محروم)، انتشار مطالب آموزشی برای بیماران و خانواده‌ها و هزینه‌های درمانی و نگهداری این بیماران خواهد شد. برای حمایت از این پروژه کلیک کنید.

لازم به ذکر است که با توجه به متفاوت بودن جنس این پروژه با سایر پروژه‌های مهربانه، مبلغ این پروژه بسته به استقبال هموطنان عزیز ممکن است بروزرسانی شود. همچنین پروژه در هیچ شرایطی لغو نشده، و تمامی کمک‌های جمع‌آوری شده به انجمن داده خواهد شد. بسته به مبالغ جمع‌آوری شده، سرمایه تامین شده صرف انجام فعالیت‌های زیر خواهد شد:

  • اجاره و یا رهن فضایی کوچک جهت استقرار انجمن
  • تامین هزینه چاپ بروشورهای اطلاع رسانی برای افراد تازه تشخیص داده شده و خانواده‌های آنها
  • تامین دستگاه‌های یدک و اورژانسی برای موارد خرابی (cough assist، bipap، و …) در صورت تامین مالی بیش از هدف (هر کدام از این دستگاه‌های مورد نیاز هزینه چند ده ملیونی دارند)
  • استقرار روانشناس برای بیماران و به خصوص خانواده آنها
  • تکمیل بانک اطلاعاتی بیماران

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت انجمن به آدرس www.helpals.ir مراجعه نمایید. صفحه فیسبوک انجمن هم در آدرس facebook.com/help4als قرار داد. در اینجا هم می‌توانید معرفی افراد موثر در انجمن را مشاهده نمائید.

از تمامی کاربران و خوانندگان عزیز مهربانه تقاضا می‌شود که نسبت به معرفی این پروژه در بین دوستان و شبکه‌های اجتماعی اقدام نمایند تا کسانی که به این چالش دعوت می‌شوند، نسبت به معرفی انجمن حمایت ازبیماران ALS و پروژه تعریف شده آن در مهربانه اقدام کنند.

در حال حاضر نظری وجود ندارد.